Erasmus+ GAME (Generative Application to Manage Education). Portugāle, Vila Verde 2022
Rīgas 25. vidusskolas skolēnu un skolotāju grupa piedalās ERASMUS+ projekta GAME aktivitātē Vila Verde, Portugālē. Projekta dalībvalstis ir Turcija, Grieķija, Ziemeļmaķedonija, Portugāle, Horvātija un Latvija.
20.03.2022.
Projekta aktivitāte, kā gandrīz vienmēr, sākās ar garu lidojumu no Rīgas uz Frankfurti un tad no Frankfurtes uz Portu. Pārnakšņojām Portu. Šajā rītā ilgi negulējām un devāmies apskatīt Portu. Pilsēta lika izjust savu kalnaino vidi, taču mēs daudz redzējām no portugāļu kultūras. Vispamanāmākais kultūras akcents bija krāsainas flīzes, tās piešķīra lielu burvību jau tā skaistajai arhitektūrai. Pilsēta ir skaista, bet tai ir savas ēnas puses, tāpat kā Rīgai. Portu mums paliks atmiņā ar apelsīnu kokiem, jo tie ir visur, kur vien paskaties. Pilsēta ir spēcīgi balstās uz tūrismu, un tajā ir daudz apskates objektu. Mēs apskatījām katedrāli, kas būvēta augstākajā punktā Portu, un tiltu, no kura pavērās brīnišķīgs skats uz pilsētu. Kā arī Douro upes krastos ir daudz vīna un alus darītavu. Nākamā diena – oficiālā ERASMUS aktivitātes Portugālē atklāšana.
21.03.2022.
Šodien projekta dalībnieki brauca uz Escola Professional Amar Terra Verde skolu Vila Verdē. Mēs iepazināmies ar katras dalībvalsts kultūru, kā arī paši atraktīvi prezentējām mūsu valsti, jo auditorija mūsu uzstāšanos klausījās ar interesi. Tikām sirsnīgi sagaidīti arī pilsētas domē. Mērs pastāstīja par pilsētas vērtībām un kā dāvanu mums pasniedza vienu no Portugāles tradicionālajām rotaļlietām. Vila Verdes centrā atrodas brīnišķīga koku aleja, kā arī, tāpat kā Portu, kādā vietā varēja pamanīt apelsīnu kokus. Mēs devāmies uz skolas tradicionālo spēļu un rotaļlietu muzeju, kur, apskatot šīs spēles, secinājām, ka arī mēs mazāki esam spēlējuši līdzīgas spēles. Skolas skolotāji un skolēni izrādīja katru profesionālo virzienu, kuru ir iespējam apgūt šajā skolā, – tā ir līdzīga mūsu valsts profesionāli tehniskajām skolām. Bija ļoti iespaidīgas telpas, kā arī pusdienās varējām nogaršot skolēnu un skolotāju gatavoto ēdienu. Pamazām iepazīstam citu dalībvalstu skolēnus un skolotājus.
22.03.2022.
Šodienas rīts tika veltīts izglītojošām aktivitātēm un spēlēm, kas padara mācību procesu interesantāku. Mēs prezentējām mājas darbu par ģeometriskajām figūrām vidē – kur apkārtnē (piem., ēkās, tiltos, dabas objektos) varam saskatīt dažādas figūras. Kā arī pēc tam katra dalībvalsts parādīja savus mājās veiktos eksperimentus dažādos mācību priekšmetos. Mūsu izvēlētais eksperiments bija saistīts ar šķidrumu blīvumu. Citas valstis rādīja eksperimentus par vulkāna izvirdumu, sajaucot sodu un etiķi, olu, kas peld citā augstumā sālsūdens blīvumā, kā arī banknotes dedzināšanu ar ūdens un spirta palīdzību. Portugāles valsts pārstāvji mums demonstrēja un atļāva izmēģināt eksperimentus ar elektrības ķēdēm, apskatīt optiskās ilūzijas un parādīja eksperimentus ar uguni un svecēm.
Dienas turpinājumā devāmies uz “Casa do Conhecimento”, kur mums pastāstīja par mākslīgā intelekta vajadzībām. Kompānija nodarbojas ar mākslīgā intelekta parādīšanu ne tikai kā informācijas avotu, bet arī kā izklaidi un spēli.
Tālāk gājām uz “Aliança Artesanal”, šeit uzzinājām vairāk par Vila Verdes tradīcijām saistībā ar kabatas lakatiņiem, kas apliecina mīlestību. Agrāk šādus lakatiņus meitenes izšuva puišiem, apliecinot savas jūtas. Ja puisis šo lakatiņu nēsāja sabiedrībā, viņš parādīja, ka jūtas ir abpusējas. Mūsdienās šādi lakatiņi tiek dāvāti mīļotajiem un sev tuvajiem cilvēkiem.
Priekšā vēl trīs projekta dienas – pilnas spraiga darba.
23.03.2022.
Šodien projekta dalībnieki devās uz zinātņu centru “Oficinas de Criatividade Himalaya“, kur uzzināja par tēvu Himalaju, par viņa paveikto zinātnes jomā. Zinātņu centrā mēs spēlējām attīstošas spēles, piemēram, uzzinot, kā var saražot elektrību ar riteni, kā veidojas barošanas ķēdes, un mēģinājām atpazīt skaņas, kā arī izgājām labirintu par tēva Himalaja darbiem.
Šodien arī devāmies pārgājienā uz “Bom Jesus hill“ Bragā. Mēs apskatījām skaisto baznīcu un, dodoties augšup kalnā, iepazinām arī izvietotās būves – katrā tika parādīta daļa no Bībeles stāstiem. Nonākot augšā, mums tika dots uzdevums atrast pēc iespējas vairāk ģeometrisko figūru šīs vietas dabā un ēkās. Strādājot kā komanda, mēs apskatījām pārējās Bībeles stāstu daļas, kā arī atradām apmēram 20 citas figūras. Rītdien tiks apkopoti rezultāti, kura dalībvalsts ir atradusi visvairāk ģeometrisko figūru.
Mums bija pietiekami daudz brīvā laika, lai paspētu tuvāk iepazīt dalībvalstu skolēnus, pārrunāt, kā mums ir veicies ar darbiem un kas mūsu valstīs ir kopīgs un atšķirīgs.
Lejup, tāpat kā augšup, mēs vienīgie no dalībvalstīm devāmies ar kājām, taču tas noteikti bija tā vērts – apskatīt brīnišķīgos Portugāles skatus, kā arī izpētīt detalizēto arhitektūru ēkās, dārzos un pat uz kāpņu malām.
24.03.2022.
Šodienas aktivitātes sākās ar šaha turnīru. Katrs šaha galdiņš reprezentēja kādu dalībvalsti – mūsu šaha galdiņš bija karmīnsarkanā un baltā krāsā, arī figūriņas bija iespaidīgas.
Turnīra pusfinālā abi mūsu komandas puiši spēlēja viens pret otru, Bruno uzvarēja, taču finālā Bruno zaudēja vienam no Portugāles dalībniekiem. Kad paziņoja turnīra uzvarētāju, Portugāles dalībnieks savu uzvaru atdeva Bruno – portugālis sāka spēlēt turnīra vidū, tādēļ tikai godīgi bija godināt Bruno kā uzvarētāju.
Tie, kas bija zaudējuši un izstājušies no cīņas par turnīra uzvarētāja godu, kamēr vēl notika turnīrs, varēja spēlēt mazākas prāta spēles. Vēlāk turku skolotāji un skolēni visiem mācīja spēlēt viņu tradicionālo spēli “Mangala”. Spēle bija vienkārša, taču ļoti vērsta uz stratēģisko domāšanu.
Mums bija daudz brīvā laika, tādēļ paspējām apskatīt ne tikai Bragas vecpilsētu, kur dzīvojam, bet arī apstaigāt citus Bragas rajonus un apmeklēt tirdzniecības centru.
Vakarā bija svinīgās vakariņas, kur mūs apbalvoja par iegūto pirmo vietu ģeometrisko figūru atrašanas uzdevumā, kā arī apbalvoja Bruno par viņa iegūto pirmo vietu šaha turnīrā. Mēs arī atvadījāmies no grieķiem un maķedoniešiem, jo viņi dodas prom jau rīt.
25.03.2022.
Šodien bija pēdējā projekta diena, rīts sākās ar spēlēm “Kas es esmu?” un “Kāds orgāns es esmu?”, kas palīdz interesantā veidā apgūt dažādas dabaszinātņu nozares. Spēlējām arī turku tradicionālo spēli “Mangala” un mācījāmies spēlēt citas prāta spēles. Izspēlējām arī mūsu sagatavoto spēles “Kas es esmu?” variāciju, kas bija viens no projekta mājas darbiem.
Šis rīts paskrēja ļoti ātri un darbīgi, tādēļ pat nepamanījām, kā pienāca pusdienlaiks un bija laiks atvadīties no mūsu jaunajiem draugiem.
Kad nonācām atpakaļ Bragā, nolēmām, ka brauksim apskatīt Gimarainšu, pilsētu, kurā “piedzima Portugāle”. Šīs pilsētas vecpilsēta bija ļoti skaista, tā ir iekļauta UNESCO mantojuma sarakstā. Mēs apskatījām pilsētas baznīcas, mūri un pili – šīm ēkām, tāpat kā Bragas un Portu ēkām, bija neaprakstāmi skaista arhitektūra. Mums šī vecpilsēta atgādināja mūsu pašu Vecrīgas skaistos laukumus un baznīcas.
Rīt mūs gaida lidojums uz mājām. Atvadāmies no Portugāles!
Kristiāna, Signe